Grattis Jennifer.

Nu har jag målat klart i sovrummet! :) Äntligen. Men jag känner att ryggen inte klarar av det egentligen, men man vill ju ha fint hemma. Jag har vart ut med en lat Trouble också, min älskade lilla vän. :) <3 Nu är jag hos Karro, med henne och Mikki, vi ska upp till köpis och förbereda lite för Jennifers fest ikväll. Jag är stressad som tusan, vet inte alls hur jag ska hinna med allt... Husse kommer med hundmat vid 6, och typ 7-8 ska vi vara hos Lollo. Och jag ska lyckas väcka en svårväckt en klockan 4 och hoppas på att Adam hinner hem så att han kan ta Trouble innan jag åker. :) Men annars får han vara hemma bara, men det är ju roligare för honom att vara med Adam. Jaja, skit samma nu vet jag knappt vad jag skriver längre, HAHA:
Hej så länge, det ska nog lösa sej för mej ikväll ändå.


Kommentarer
Postat av: Anonym

hej! är inte lollo tillsammans med en ickesvensk? är inte han en sån du vill kasta ut ur landet eller utrota? vad roligt i så fall att du ändå kan vara i samma rum som henne och kanske en ickesvensk! mvh en undrande!

2008-06-28 @ 19:23:28
Postat av: Emelie

Vad kul att jag ska skulle få just en sån här kommentar, det var det jag förstod... För det första så verkar det lite mer seriöst att inte vara anonym, det blir liksom lättare att svara då, men jag ska göra så gott jag kan.

För det andra så står jag för vad jag tycker och har för åsikter.

Varje dag så stöter jag på det du kallar "ickesvenskar" och det vore ju ganska konstigt om jag inte gjorde det med tanke på hur vårat samhälle ser ut idag, tyvärr...

Han skulle inte vara där, men jag insåg ganska snabbt att han och flera andra var det, men det var ju för Jennifers skull jag var där, men jag stannade inte länge och undertiden jag var där satt jag och Mikki mest ute på balkongen för oss själva och pratade. Vi gjorde vårat bästa och var så trevliga vi kunde, men jag måste då säga att vi fick inte så mycket respons heller! Och samtidigt så var jag inte tvingad att åka dit, men som sagt skulle det vara bara tjejer och Fredrik.

Hur som helst åkte jag, Mikki och Karro till stan och sen tog jag bussen hem och var hemma ca halv 1.

Var det något mer du ville veta så kanske du kan ta det på ett lite seriösare sätt, jag känner inte att jag ska behöva sitta och försvara mej inför någon som inte kan stå för vem den är och helt öppet så att alla kan se!?

2008-06-29 @ 09:11:00
URL: http://emelieloof.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag har ett sånt fult namn så jag vill inte skriva ut det. det är för övrigt inte ett svenskt sådant. (vilket ditt inte heller är! ser man på: "Emelie är en fransk form av Amalia som i sin tur är en latinsk form av gotiska namn som börjar på Amal som betyder 'verksam'.")



som respons på dina övriga svar (tack för svar!) så vill jag uppmärksamma dig om att 1, det går alldeles utmärkt att slippa beblanda sig med "invandrare"/"utlänningar"/ "ickesvenskar"/ "blattar"/ "svartskallar"/ "jagvetintevaddukallardem" om du bosätter dig i en stuga i en vanlig svensk by. det är nog väldigt enkelt att kolla upp och bygga sig en hydda där. så slipper du den typen av samhälle du tvingas stå ut med i dag. för tragiskt nog så är vi många andra, som "tyvärr" älskar dagens blandning av kulturer. t ex pizza. gu va d e gott azzå! mumsimumz och kläder sydda av kineser. så himla zniggt och dessutom folk med brytning från finland, amerika och chile! sexigt, särskilt som moomintrollet pratar



2, näe alltså jag skulle inte hänga på en balkong heller om det satt två lite ickeparty tjejer och snackade... jag hade nog varit där festen i sig höll hus, asså.



3, tack för infon! vad bra att jag fick veta när du kom hem. ca halv 1, alltså. yes! det ska jag lägga på minnet. "den dagen kom en tjej hem ca halv 1". det blir något att berätta för barnbarnen :) förhoppningsvis har de förresten mörka ögon och växer upp med att kunna uttrycka sig på två, tre språk. jag gillar sånt, ser du. sådana där blatte/invandrarfasoner.



hoppas du bara tittar på filmer som änglagård också förresten, så du slipper utländska hemska filmer med ickesvenskar i. usch, usch. för i den är det väl inga utlänningar med i? eller JO kanske! rikard wolff är väl inte ett så himla svenskt namn? eller? om det är det så är han ju i alla fall bög. såna gillar du inte va?



jag tycker man får ta anonyma kommentarer om man har en offentlig blogg, där man även uttrycker sina åsikter öppet. jag tycker du är bra som svarar, trots mitt anonyma jag. en dag kanske jag outar mig också. men än så länge så känner jag att min integritet är viktigare än att få mina 15 minutes of fame i din blogg. ha'de! och tack igen för svar.



en sista fråga bara; solar du på sommaren?

2008-06-30 @ 17:21:13
Postat av: Emelie

PATETISKT! Du vet inte alls vad du pratar om, och du har missuppfattat alltihopa! Jag blir så jävla förbannad när jag svarar på en sån här kommentar och du läser hälften av det... Det är klart att jag solar på sommaren, vem har sagt att det är fel att göra det? Det är klart att jag också kan äta pizza eller liknande, inte köper bara kläder som är svensk sydda och kollar på filmer som det är "ickesvenskar" med i!

Du vet inte vem jag är, har inte haft en diskution med mej och har ingen aning om vad jag tycker och tänker!!!

Du ska ha klart för dej att jag har inte suttit och skrivit öppet om mina åsikter här på min blogg och det är ingenting jag tänker göra heller, jag ska inte heller behöva försvara mej eller mina åsikter till någon som vägrar att förstå vad det är jag pratar om, någon som inte kan acceptera vad jag känner och tycker...

Jag menar, det är ju så fel att tycka politiskt "okorekt", vart i helvete har då YTTRANDEFRIHETEN tagit vägen och vem fan bestämmer att det är fel att tycka som mej!?



Jag har bruna ögon jag också, och kan behärska ett andra språk sisådär, har ingenting emot att lära mej några fler, snarare tvärt om...



Och jaha, mitt nammn är inte svenskt? Vad gör det mej, vem har sagt att det är fel på andra länder och dess folk?



Och sist vill jag bara fråga vilka det är som är värst!? De som tycker illa om vissa människor för att dom tycker "fel", eller de som ogillar människor som handlar fel och utgör en fara för inte bara vårt land och vårt folk, utan också allt annat?

Jag värnar om mitt fosterland och vill gärna återta våra traditioner och liknande.

Jag vill att mina barn tryggt ska kunna växa upp med en bra skolgång och riktiga vänner, att mina barn ska kunna vara ute på kvällarna utan att bli våldtagen, misshandlad eller liknande...

Är det fel att känna så!?

2008-06-30 @ 18:04:50
URL: http://emelieloof.blogg.se/
Postat av: Anonym

men giiiiirl, hey! du säger ju emot dig själv. om du vill ta del av annan mat än svensk mat så går du ju emot dig själv från första början. du vill bevara det svenska och ditt fosterland (är det inte din fosterplanet, också?). men då kan det väl inte, enligt dig, vara okej med pizza? eller? är det bara jag som tolkar fel här och inte ser mönstret? vad är och okej och när är det okej? och var och när skrev jag att det är fel att tycka som dig? jag tycker bara det är härligt med diskussioner och när folk har olika åsikter. att diskutera och ifrågasätta både sig själv och andra är nyttigt. man lär sig alltid något nytt, du vet. jag är glad att du tar diskussionen.



yttrandefriheten är skitviktig! jag tycker absolut att du ska få tycka och tänka precis vad du vill. det är för fan en mänsklig rättighet. men, sen har man ju ett ansvar, som medmänniska, tycker jag. att vara en vänlig själ med både självrespekt och respekt för andra individer i kroppen. men det är ju bara som jag tycker, och du behöver ju inte alls ha samma livsuppfattning som mig.



jag säger inte att det du tycker är fel. ingen kan ju helt ut veta vad som är rätt och fel, någonsin. om det inte gäller matte då, t ex. ha.



det där om att du värnar om ditt fosterland och den grejen. hur gör du det? jag menar, allt det du gör i dag är väl inte vad våra förfäder gjorde för 100 år sedan t ex? du, som du skrev, äter mat från andra kulturer, du köper kläder (och bidrar därmed till globaliseringen) från andra länder, och du konsumerar med största sannolikhet andra produkter från andra länder. tycker du att det är en hemsk utveckling, eller anser du dig vara mer berest och bildad tack vare globaliseringen? det var ju t ex inte en svensk som uppfann internet, något du bevisligen brukar. än en gång kan jag ha missuppfattat dina åsikter. men du får gärna förklara. och vad du tycker och tänker har du indirekt yttrat, exempelvis genom ett inlägg om den där Daniel Wretström.



en annan grej bara.

tre av mina vänner har blivit våldtagna. våldtäktsmännen har alla varit "svenska". engla blev mördad av en vanlig (vanlig är ju iofs diskutabelt, och vad vanlig är, är ju också roligt att definiera) svensk man (vad hade hänt om han haft ett utländskt namn?), och det begås brott dagligen av "vanliga" svenska människor. jag undrar hur säker du kan vara med dina barn även om det enbart är svenskar i samhället? vad jag vet så har människan alltid varit kapabel till hemska dåd. vare sig hon är svensk eller ej.

2008-06-30 @ 20:13:30
Postat av: Anonym

"Och jaha, mitt nammn är inte svenskt? Vad gör det mej, vem har sagt att det är fel på andra länder och dess folk?" - det står att du ogillar andra raser... därav min fråga.

2008-06-30 @ 20:25:35
Postat av: Emelie

Javisst, jag ogillar andra raser... Det betyder väl inte att jag ogillar alla andra länder och dess folk. Visst ogillar jag en stor del, men INTE alla. Och det behöver väl inte betyda att jag inte kan tycka om ett utländskt namn, jag menar det finns många fina namn som kanske kommer från tex finland, norge, tyskland ochsåvidare.



Jag säger inte alls emot mej själv, jag har sagt att jag vill bevara det svenska och dess kultur, inte att det är fel på utländsk mat. Även om svensk mat är det bästa jag vet så är det absolut inget fel på tex tacos eller liknande heller. Jag förstår inte varför man inte kan äta mat som kommer från andra länder bara för att man vill bevara det svenska?



Och självklart har jag respekt för andra även om jag tycker att man borde få tycka och tänka som man vill, jag menar, det är ju det yttrandefriheten handlar om...



Och nej du har inte sagt att jag tycker fel, men du påstår att jag säger emot mej själv och du verkar mena att jag gör fel som råkar hamna på samma ställe som en "ickesvensk" eftersom att du tycker att det finns de ställen i sverige där man kan komma ifrån mångkulturen, köp ett hus där åt mej du så lovar jag att jag flyttar dit! Men du kan aldrig någonsin komma ifrån mångkulturen och dess negativa påverkan, det är helt omöjligt om du inte blundar för vad som händer i resten av sverige... Tyvärr gör redan dom flesta det och det är oftast dom som har problem med "sånna som mej".



Jag har aldrig sagt att allt måste vara svenskt, maten jag köper kommer nästan ALLTID från europeiska länder, helst Sverige, Norge, Danmark, Finland eller Tyskland, men hittar jag inget därifrån visst tar jag det som finns då. Och internet hade jag klarat mej aldeles utmärkt utan, det enda som är bra med det är att man betalar räkningar smidigast, men när det ändå finns så kan väl jag utnyttja det precis som alla andra. Återigen; jag har aldrig sagt att allt ska vara svenskt.'



Det där med Daniel Wretström har absolut inget med mina åsikter att göra, varenda en borde reagera på en sån sak... Jag menar den som inte ser att "ickesvenskar" kommer mycket lättare undan med mycket lindrigare straff än en svensk blundar verkligen för verkligeheten. Visserligen var det jätte länge sen jag la ut det inlägget och kommer inte ihåg vad jag skrivit, men som sagt står jag för vad jag tycker och mina åsikter råkar vara lite starkare än vad många accepterar så ja visst, ut med dom jävlarna som gjorde det där, det hade kunnat vara någon utan de åsikter han hade som blivit mördad på samma sett och då hade det blivit en mycket större grej.



Angående våldtäckter så känner jag en hel del som vart utsatta jag också, occh även om det råkar vara en svensk som gjort det också så är de flesta fallen av sexuellt våld av utländsk påbrå. Och hur som helst så spelar det ingen roll vilket land eller vilken kultur en människa som gör sådanna saker kommer ifrån, det borde införas dödsstraff för brott av det slaget, samma sak med grova drogbrott och liknande. Jag vet hur hårt båda delarna tagit på mina vänner som haft problem med droger eller blivit sexuellt utnyttjade, då återhämtar sej aldrig, de har men för livet. Och javisst är det deras eget val att tex ta droger, men när dom väl kommer ifrån det där och inser att det inte bara är för de själva de förstör och att det påverkar alla så har de ändå kommit otroligt långt!



Och jag skulle känna mej otroligt trygg med mina barn om sverige blev svenskt igen, inte alla, men betydligt mer än de flesta problem skulle lösa sej och mina barn skulle kunna leka fritt ute utan att vara hotad på samma sett som nu.



När media undanhåller så otroligt mycket som händer här i sverige nu så är det klart att det blir svårare att förstå. Titta på rosengård tillexempel, det är ju helt SJUKT, och vilka är det som bor där?



Om ingen förstår det så blir det en stor kultur krock när "vi" tar in så otroligt mycket invandrare som är varmt välkommna att leva efter sina kulturer i vårat land, vi därimot, får snart inte äns sjunga vår nationalsång för att den är "rasistisk".De bygger om kyrkor till moskeér och kristendomen är inte ens kristen längre. Det är svenskarnas skyldighet att reagera då tycker jag, vi är liksom en minoritet i vårat eget land och är inte långt ifrån att bli utrotade...

Det är hhelt vansinnigt om du frågar mej!

2008-06-30 @ 21:25:08
URL: http://emelieloof.blogg.se/
Postat av: anonym

Jag känner att jag skulle vilja göra ett litet inlägg i den här diskussionen. Ett inlägg jag tycker faller i skymundan allt för ofta. Det talas mycket om invandrare hit och dit. Invandrare som berikar vår kultur, eller invandrare som besudlar vår kultur. Låt oss ta ett steg tillbaka och titta på ämnet - varför finns invandrare? Varför flyr folk från sina hemländer för att komma till Sverige?



Orsaker kan vara t.ex. krig. När USA förklarade krig mot Irak var Sverige inte sena med att skriva under krigsförklaringen. Dessutom säljer Sverige många, många vapen till USA så att de ska kunna skjuta på irakierna. Konsekvensen av vår svenska vapenhandel ÄR flyktingar. Och borde inte Sverige stå för konsekvenserna av vad vi gör?

Det här är en orsak av väldigt många, men jag känner att jag vill hålla det här inlägget så enkelt som möjligt.



Oavsett orsak till flykt så vill jag att du ska veta att när en person eller en familj gjort valet att fly så är det inte enkelt för dom. Oftast får de sälja allt de äger för att ha råd. Och många gånger blir de lurade på vägen. Många kommer fram utan någonting förutom sig själva och kläderna de har på kroppen. De lämnar hela sitt liv för en ny chans.



Hur kan du då tro att de kommer hit för att på något sätt vanära Sverige? Invandrare är människor, precis som du är. Först är du människa, sedan är du svensk. Kom ihåg det.



Statistiken många kollar på och försöker sätta emot invandring 1. stämmer oftast inte och 2. har ingen hänsyn till omständigheterna runt omkring. Om du tar tio stycken 40åriga svenska män som saknar utbildning, har stora trauman och lever under fördomar och otrolig press - och sedan tar du tio stycken 40åriga turkiska män som lever i samma standarn - tro fan att du får exakt samma resultat av både våld och kärlek hos dom!

Brott och våld ligger inte i vilket land man råkar vara född i. Människor blir brottsliga när dom t.ex. lever under press, det har ingenting med härkomst att göra.



Kärlek och respekt för fan! :)

2008-07-01 @ 00:23:46
Postat av: !!

Men åh vilken dryg jävel annanyom är!! fattar du inte att det är många av oss svenskar som inte har emot invandrare, om dom stannar i sitt land men vi vill inte ha dom här! Dom får väl åka hit och semestra men dom behöver inte stanna! och alla jävlar som kommer hit och lever på bidrag och tar hit sina äldre som får pansion.



Det är mest utläningar som begår brott! dom ska väl skötta sig när dom kommer hit ska inte ens snatta!



Och ska man flytta ut på landet för att slippa dom menar du, varför ska vi flytta för att dom börjar ta över hela landet! och man blir alldrig av med dom ändå för om man ska in till stan (som man oftast behöver) så ser man dom överallt.



Får se när svergie demokratena kommer in i riksdagen nästa val att de är fler och fler som märker att svergie håller på att gå under och att vi inte vill ha dom här!

2008-07-01 @ 09:08:00
Postat av: Emelie

Ja, då var det dags igen... NU vet jag inte om det var samma person eller någon ny som skrev så det kan bli lite svårt.

Först och främst så är det så att OFTAST så är det inte de som behöver hjälp som kommer hit för dom har inte råd, utan det är de som har pengar... De har hela sin släkt här och de säger att de egentligen inte vill vara här. Ja, men vad fan gör dom då här, själv skulle jag inte ha flytt, jag skulle ha stridit för vårt land och vårt folk, jag dör hellre med ett gott samvete i mitt eget land istället för att sitta i ett annat land jag flytt till och säga att jag inte vill vara där, och i många fall därmed mena att jag inte skulle behöva anpassa mej efter det landet och dess folk.

Jag hade inte vart lika upprörd över invandringen och mångkulturen om de som behöver hjälp kommit hit, lärt sej svenska, anpassat sej efter våran kultur och gjort rätt för sej, men ändå tycker jag att de har ingenting här att göra.

Och många av de som kommer hit har ofta gjort något i sitt land som gör att konsekvenserna för "hans" handling blir döden eller liknande i hans land, därför är det mycket bekvämare att komma hit och fortsätta leva på samma sett fast med lindrigare straff och ett "bekvämare" fängelse.

Och våld har kanske ingenting med vilket land man kommer ifrån att göra, det har att göra med ens bakrund... Hur man blivit uppfostrad ochsåvidare. Och då råkar det vara så att från vissa kulturer så dödar de döttrarna om de har sex innan giftemål mm, de våldtar flickor helt lagligt om de inte har slöja eller täcker resten av kroppen riktigt. Kanske inte så ofta i sverige, men så har de gjort från början i deras länder, och växer man upp med en bakgrund som tillåter sådant så blir det nog inte så lätt att ändra uppfattning eller handling när de kommer hit och helt fritt får leva efter sin kultur... Tillåtet blir det ju iaf inte att våldta någon, men det jag menar är att det händer nog lätt ändå.

Vissa kulturer har hemska kvinnosyner och det kan vi inte blunda för, och det är inte bara kvinnosynen det handlar om, de har en helt annan syn på livet, och en helt annan livsstil. Det är därför det tillslut blir en kulturkrock.



Och nu råkar det vara så att jag vill bevara den vita rasen som idag (återigen) är en minoritet i sitt eget land, det står inte på förrän vi är helt utrotade, och vad är det för fel med att känna så?



Och visst, det finns människan precis som du säger, men sen finns det också olika raser, och därmed raser med mindre kapacitet till olika saker och ting, raser med mindre IQ än andra, raser med fler allergier och "överkänslighet" än andra och sist men inte minst raser som inte har kroppshållning till att tex, bära lika tungt som andra, dvs att det är bevisat att den vita rasen har både högre IQ och är "starkare" än vissa andra raser.



Och det du säger om att "det många kollar på för att sätta emot invandring stämmer oftast inte" är helt fel! Det är precis tvärt om, de tystar ner allt som får invandringen att låta dålig just för att "ni" inte ska se problemen, för att "ni" inte ska förstå vad det är som händer...



Vet du tex hur stora statsskulder "vi" har? Och ändå sitter vi och kostar på invandringen och skänker pengar till andra länder, vi har egna problem att ta itu med, vi borde betala av skulderna istället för att bygga på dom och göra de svårare att bli av med, men det är bara vad jag tycker. Jag menar; det kanske är värt att kosta på ombyggnaden av en kyrka till en moskeé i ett "kristet" land bara för att välkommna invandrarna? Det är sjukt, det verkar inte vara många som ser vad som egentligen är på väg att hända.

2008-07-01 @ 09:49:21
URL: http://emelieloof.blogg.se/
Postat av: Anonym

till "!!" vill jag bara skriva följande;

du verkar verkligen ligga högt på IQ-skalan, alltså.

du lägger verkligen ribban på en hög diskussionsnivå och ditt skiftspråk är väldigt läckert. jag hoppas du inte pratar som du skriver, för din egen skull.



jag och den andra anonym (den rätta stavningen, mr/mrs "!!") har, vad jag ser, inte någonstans påstått att många av er har något emot invandrare. det har ni sagt så bra själv mellan raderna haha. men! vad härligt att du inte har det! så länge de håller sig på (mils) avstånd från dig. du är en fin människa du. eller förlåt, vit människa. vit ras. vit snubbe/brud.



jag hoppas att det växer IQ till din hjärna inom en snar framtid, annars kan hända att människor tar dig för blåst eller lite "efter". men det är härligt att du försöker i alla fall, det ska du ha cred för

2008-07-01 @ 15:14:20
Postat av: Anonym

emelie:

du svarar ju överhuvudtaget inte på någon utav mina frågor. du babblar bara en massa fakta som helt och hållet inte kan styrkas. eller kan de det? ange gärna källor när du kommer med påståenden om IQ, allergier och så vidare är du vänlig. jag trodde vi diskuterade, inte gömde oss bakom tomma påståenden



vad jag är sjukligt intresserad över också är hur du verkligen hade betett dig om det blev krig. du skulle förhoppningsvis (!) inte ens "få" strida som du mer än gärna hade gjort. du har antagligen inte den kompetensen. det är inte häst, spjut och ett stort fält längre, damen. men den kompetensen kan du få, vet du! bara att göra lumpen. att ens prata krigsförhållanden med någon som lever i ett land vilket haft fred i över 200 år är ganska patetiskt. du kan inte relatera till krig, alls. det märks på din framtoning. inte heller jag kan det.



det du pratar om, om att döda döttrar angående sex innan giftermål och så vidare är rätt roligt. jag tror inte du har riktigt ordentligt med insider eller ännu hellre har läst svenska historieböcker om hur folk blev behandlade förr i tiden. särskilt inte bland den "vita rasen", mellan de "vita" vilka jag skulle vilja veta vilka är. hur hög procenthalt det är bland dessa "vita" som begår exempelvis incestbrott. eller misshandel. eller mord. eller våldtäkter är ska jag kolla upp åt oss båda. så ditt/dina barn kan jag ändå garantera inte kommer att kunna vara helt trygga även om de med mindre IQ blev utkastade.



angående det där med IQ förresten. har inte många grava psykiska sjukdomar kopplingar med människor med väldigt högt IQ? jag ska kolla upp detta även



jag vet inte om du har tänkt så långt. men tack vare kvinnors kamp så får du i nästa val rösta på det parti som överensstämmer med dina värderingar och åsikter. detta skedde år 1921, om jag inte är helt ute och cyklar. då är vi alltså inne på 1900-talet. det finns fortfarande vita rasmänniskor vid liv som föddes det årtalet. känns inte det lite skrämmande också? att det tog så lång tid för kvinnan att få säga sitt? eller är du stolt över det kanske?



hur ställer sig dina värderingar och din ideologi förresten till manligt och kvinnligt? är kvinnor svagare och lägre stående än männen? du skriver om andra kulturer och vidriga kvinnosyner. jag tycker att det här landet har rätt vidrig kvinnosyn, då kvinnor indirekt och inofficiellt får ta benämningen "objekt" och pryda äckliga gubbmagasin. bara som ett exempel. jag tror det finns få länder som har en hygglig kvinnosyn. dessutom brändes kvinnor i det här landet på bål för några generationer sedan. har du koll på vad som skett i ditt fosterland?



det du skriver om att ändra uppfattning och så vidare när man flyttar, att det är svårt, är ju givetvis något som du bara kan döma från person till person. det är alltså individuellt. vissa har lättare för att anpassa sig än andra. du och jag har antagligen haft en väldigt snarlik uppväxt men vi anpassar oss nog väldigt olika till saker och ting. jag hade exempelvis inte suttit på balkongen på festen som du var på. dessutom tycker vi väldigt olika om saker och ting. jag uppskattar inte våra svenska traditioner. du vill bevara dessa. ett exempel på anpassning och skillnader bara mellan två "vita" som kommer från samma håla.



du har dock så rätt så när du skriver att det blir kulturkrock. de som har en annan syn på livet än dig tycker antagligen att du är lika galen som du tycker att de med "dåliga" värderingar är. man får bara respektera varandra och försöka lära av varandra, plocka det bästa ur varandras världar och skapa en bättre tillsammans utav det.



jag vill gärna ha källa på minoriteten också. vilka som är den vita rasen, och var den gränsen går. ingår tyskar där? norrmän? fransmän? arier från iran? och hur många vita det finns i det här landet gentemot "andra"



jag undrar bara vem det är som tutat i dig allt det här...

jag säger inte att du tycker fel, jag undrar bara varifrån dina åsikter kommer



hänger du med i hur jag skriver eller ska jag förenkla språket än mer?

2008-07-01 @ 15:45:10
Postat av: emelie

Vad jag vet så svarade jag på varenda fråga i ditt förra "inlägg", anrigen så har jag missat något eller så är det du som inte uppfattar mina svar. Men du skriver rätt mycket och det är svårt att ha koll på vilket jag svarat på och jag missar säkert en hel del av det du skriver, men jag gör som sagt så gott jag kan...

Självklart ska jag kolla upp mina källor på den fakta jag skrivit, jag undrar bara om det är värt det? Den här diskutionen kan pågå hur länge som helst och jag funderar starkt på att dra mej ur, ni är 2 st anonyma och förmodligen äldre än mej, av orden ni använder när ni skriver att dömma.



Vad gäller det där med krig så har jag aldrig sagt att jag skulle kriga KRIGA, det finns en hel del annat man kan göra för att strida för sitt land i "nöd".



Och återigen har ni hakat upp er på min åikt om "ickesvenskar", som jag skrev i mitt förra "inllägg" så ser jag även att alla VITA våldsmän och liknande får sina straff, och där kan man diskutera vad som är straff nog för olika brott. Så alltså har jag aldrig sagt att det bara är svarta, människor från andra kulturer över huvudtaget som gör sådanna brott, det kan vara vem som helst och de är lika idiotiska allihopa.



Det där påståendet med IQ du kom med, har jag aldrig hört talas om och det är ganska oviktigt när det är mina åsikter vi "strider" om, för det är ju mej hela den här diskutionen kretsar kring.



Varför hoppar du på mej om saker jag inte antytt, som tex det med att kvinnan fick börja rösta då, eller då, varför skulle jag vara stolt över att kvinnan fick vänta så länge innan de fick vara med och tycka till? Det var inte jag som bestämde att de inte fick rösta innan, och jag har heller aldrig tagit upp något om det i mina tidigare "inlägg".



Jag tycker att män och kvinnor är av lika värde, men det där angående gubbmagasinen är ju upp till dom själva om de vill vika ut sej eller inte. Självklart tycker jag att det kanske inte är särskilt bra, men det är ju deras eget val, det finns faktiskt de som tycker om det. Återigen har jag inte nämnt någonting av det du hoppar på mej om.



Angående det där med att anpassa sej skrev jag från min synvinkel, vad jag tror och vad jag tycker vverkar vara ganska uppenbart.

Att jag satt på balkongen på en födelsedagsfest till en väldigt nära vän åt mej när det råkade befinna sej en himla massa ickesvenskar där, (jag orkade inte göra situationstecken igen)är väl ändå ingenting att haka upp sej på? Jag ville inte vara där och gick därifrån så fort jag kunde efter att ha upptäckt att de skulle vara där hela kvällen.

Jag blir irriterad för att jag måste sitta och skriva samma saker om och om igen för att ni inte läser mina svar riktigt.



Och att vi kommer från samma "håla" är ju inget jag vet någonting om eftersom att ni fortfarande är anonyma och fortsätter att trycka in mej i små hörn som jag måste ta mej ut ifrån varenda gång. Och så blir det just för att ni missuppfattar mej gång på gång.



Källa på minoriteten kan du också få, jag ska kika upp dt så fort jag kan. Men egentligen är det ju inte så svårt att se det när du går på stan eller liknande heller.



Vem som tutat i mej allt det här? Det här handlar helt om mina egna erfarenheter och händelser, jag har själv gjort felsteg i mitt liv och som tur är uppfattat det innan det var för sent, sen har jag lärt mej en hel del i skolan, och genom att läsa tidningen lär man ju sej ganska mycket också... Sen har jag självklart blivit uppdaterad när jag pratat med människor som har mer koll och kan mer än mej. Och jag tycker att det är ganska uppenbart att allt inte står rätt till när det ser ut som det gör idag.



Jag har hängt med i det du skrivit hela tiden, frågan är om du hänger med i mitt sätt att skriva, för det är du som tar upp samma saker igen och flyger på mej med saker jag aldrig nämnt någonting om.

2008-07-01 @ 16:47:22
URL: http://emelieloof.blogg.se/
Postat av: Anonym

Emelie, det märks att du har hjärta och hjärna egentligen. du har bara hamnat lite i en ond cirkel, gissar jag på, och har fått lära dig från några som "kan mer" på ett väldigt okritiskt sätt. jag tror inte dessa människor kan mer än dig. jag tror att du kan minst lika mycket som de, vilka du har lyssnat till. du borde ge dig chansen att ta ställning alldeles på egen hand och tillåta dig själv att bilda dig en alldeles egen uppfattning efter att du har varit kritisk och fått mer att stå på. jag önskar dessutom att du var väldigt kritisk till de mesta du läste/lyssnade till. för helt på riktigt, tror du på det där med raser? från djupet av ditt hjärta? ligger det dig närmast att tro att de människor som andra människor i din omgivning älskar, bryr sig om och är släkt med, är lägre stående varelser än "den vita rasen"? tror du att det är så enkelt att rangordna människor, och tror du ens att det går att rangordna?



varför jag tog upp det där om kvinnors rösträtt var för att ge dig ett perspektiv på hur det såg ut i sverige "innan" det kom så mycket "ickesvenskar" hit, som dessutom inte var alltför längesedan



jag fattar mig kort, för jag tycker precis som du att vi inte riktigt kommer någonstans. jag vill bara tacka för att du tog dig tid till diskussion (rätt stavning)



för övrigt, jag är ett eller två år äldre än dig, men skrev nog på samma sätt då jag var i din ålder, vilket ju inte var särskilt längesedan. men tack, det tar jag som en komplimang.



ta vara på dig nu, och tyck efter ditt eget huvud och sunda förnuft som jag vet att du egentligen har. rannsaka både dig själv och andra och känn efter om du tycker att det verkligen rimmar ordentligt det du ställer dig bakom.



jag undrar bara vad din skola har lärt dig...

2008-07-01 @ 17:57:40
Postat av: emelie

Emelie, det märks att du har hjärta och hjärna egentligen. !?



Jag har bildat min egen uppfattning och jag vet att det jag läst och hört kommer från ren fakta och att det är sant... Jag är inte påverkad av något annat än det som händer runt omkring mej...



Vilken tur att du stavade rätt, diskussion, då vet jag ;D



Det jag ställer mej bakom som du kallar det är ingenting annat än sim återigen tidigare sagt, mina egna åsikter och vad jag tycker och tänker om olika saker,ingenting har något med någon annan att gör...



Min skola har lärt mej motsatsen till vad jag står för, det är det som fått mej att öppna ögonen och bli intresserad av att läsa verklighetsbaserade rader istället för påhittat skräp.

2008-07-01 @ 19:04:56
URL: http://emelieloof.blogg.se/
Postat av: Anonym

hopplöst alltså

2008-07-01 @ 19:55:26
Postat av: Anna-Lena

Emelie, jag vill inte starta en ny diskussion eller gå vidare i den som redan förts (även om det är lockande). Jag vill bara delge min spontana känsla efter att ha lästa alla inlägg här.



Jag blir rädd för dig. Du längtar efter ett Sverige där dina barn kan växa upp trygga och säkra, samtidigt som jag inser att mina blivande barn kommer att få växa upp med en massa "Emelie's" runt om dem. Jag är vad många skulle kalla etniskt svensk, arisk eller vad man vill. Jag är ljushyad, blond, har blåa ögon, är välbyggd (det vill säga, jag har en kropp som orkar mycket) och är född i Sverige. Jag följer många olika tidningar och försöker på olika sätt att bilda mig en uppfattning i invandrarfrågan, precis som i många andra frågor, och kan bara konstatera att jag många gånger skäms över att vara svensk.



Jag hoppas verkligen att du i framtiden träffar på någon människa som berör dig tillräckligt mycket för att du ska öppna dörrarna till en ny värld där åsikten att alla människor är födda med lika värde och rättigheter är central.



håller tummarna



Ta hand om dig tills dess, och tänk på att respekt inte är något man kan få/ta utan något man förtjänar.

2008-07-11 @ 16:16:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0