Orolig!

Leon sov till 20 över 10 idag...
 Och självklart är ju min första tanke; Vad är det som är fel?
Leon har spytt flera gånger om dagen nu (idag är det tredje dagen i rad), men han har vart pigg och glad ändå, inte haft någon feber, och inte vart gnällig överhuvudtaget. Han har även haft en jäkla hosta sen långt tillbaka, det låter precis som krupp, men på BVC har dom ingen förklaring till vad det ka vara... Jag har ju självklart trott att han har spytt pga att han hostat så värst, för det har kunnat gå flera timmar efter att han ätit innan han spytt, och sen så har har spytt nästan mest på nätterna. Men idag kom jag på helt andra tankar...

När Leon vaknade orkade han ingenting. Han kunde inte krypa, och om han satt upp så tog det inte lång tid innan han började himla med ögonen för att sen rasa ihop till en liten boll med hjärtklappningar och helt utan ork. Han var helt blek och livlös, och jag trodde seriöst att han skulle dö!

Rådgivningen...
 För det första så får man stå i kö i ca 70 timmar innan man kommer fram till rådgivningen, och sen så har jag en känsla av att dom inte tar mej allt för seriöst pga av att jag är en "ung" mamma (tidigare erfarenheter). Men idag behövde jag bara vänta i ca 20 minuter (jag tänkte ringa 112 ett ex antal gånger, men jag höll mej lugn), jag var helt gråtfärdig, så otroligt orolig och rädd. Jag vågade knappt ta i Leon, det kändes typ som om han skulle gå av då. Och sen (tro det eller ej) så fick jag prata med en jätte trevlig tjej som inte alls tog mej oseriöst. Hon var jätte bra att prata med och jag fick en tid på engång på hälsovårdcentralen.

Väl där...
 Ja då får vi såklart vänta ett bra tag igen, och jag med mina nerver håller på att bryta ihop. Men efter ett tag så var det ¨våran tur... Leon hade ingen feber, och vi fick ta en snabbsänka, vilket var värre för mej än för honom, han gav inte ifrån sej en min, medans jag var helt yr. Men även dom testerna var okej, så det var inga allvarligare fel. En vanlig magsjuka som tagit kål på kroppen så att han nu är totalt utmattad...
Han sover nu, och har gjort det nästan hela tiden sen igår, han har bara vart vaken korta stunder och då har han legat helt still och bara tittat...

Fullkornsvälling.
 N
är Leon skulle gå över till 8månaders vällingen så fans det bara ett alternativ, fullkorn. Jag tycker inte att barn ska äta fullkorn och var därför helt förbryllad över det där. Leon hade tidigare ätit majsvälling och det hade vart kanon bra.
Jag letade och letade, men hittade ingen välling som inte var gjord på fullkorn, så jag hade inget val, fullkorn fick det bli. Och jag har faktiskt tyckt att det inte vart några problem alls med vällingen och hans mage, även om jag innerst inne vet att det blir jobbigt för ett barn att bryta ner fullkorn.
Men idag har jag lärt mej, att jag aldrig mer ska ge Leon fullkornsvälling, eller något annat som innehåller fullkorn, inte förrän han blir större och klarar av det bättre.
 På rådgivningen frågade hon mej om jag gav honom fullkornsvälling, och när jag svarade ja så sa hon; Där har du svaret på varför han är så dålig, och spyr så mycket!

Aldrig mer fullkorn till något av mina barn!


Kommentarer
Postat av: agge

stackars lillplutten...men jag håller med dig om fullkornsvälling. Det var någon av mina barn som blev dålig av den med. Den är nog för kraftig för små barnmagar. hoppas han blir piggare. Kramar

2010-01-04 @ 14:23:58
Postat av: Emelie, mamma till Lukas

Oj det visste jag inte! Skönt att man lärt sig det då innan jag börjat ge honom fullkorn :)

2010-01-04 @ 23:57:53
URL: http://mellemus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0