Ett problem.



Efter många år med ätstörningar, inte anorexci eller bulimi (staning?), min diagnos heter UNS (Utan Närmre Specifikation, om jag inte mins helt fel), och för mej handlar det om att jag svälter, tillåter mej inte att äta på flera dagar. Sen blir jag så hungrig att jag överäter och sen spyr av ångest, och gör jag inte det så ser jag till att jag spyr på annat sätt...

 

Detta är något jag valt att inte nämna här egentligen.
Men sen var det någon, som av någon konstig anledning, visste det här, och så snällt skrev om det öppet i en komentar för att trycka ner, mej för några månader sedan.

Det här är en sjukdom, inget som jag själv valt! Jag har haft ätstörningar sen jag var riktigt liten, och man lär sej att dölja det på en massa olika vis.

Numera går jag på Kristallen sen ca 6 månader tillbaka. Och jag har kommit så långt redan, och ändå har jag en bra bit kvar på vägen innan jag blir helt frisk.
Det började med att jag fick en remiss från hälsovårdcentralen här till just kristallen, pga att jag då var underviktig, och det tog mej ett bra tag innan jag vågade försöka, men nu är jag så glad att jag tog det steget!

Om jag inte äter regelbundet varje dag nu, då sväller min mage upp och jag ökar i vikt. Men om jag äter som jag ska, då har jag inte den där uppblåsta känslan och mår mycket, mycket bättre!
Och eftersom att jag har kommit en bit på vägen nu, och för det mesta äter som jag ska, så mår jag mycket bättre både fysiskt och psykiskt. Minsta lilla svackan i mitt ätande gör att jag får börja om från början, och då tar det minst en vecka innan jag kommit in i det igen...
Jag försöker verkligen hålla mej till det här nu, och det här är det som gett mej bäst resultat av alla "bantnings kurer" jag provat, jag har lagt mej på en normal vikt och slipper en svullen mage...

Jag är långt ifrån nöjd med mej själv, och jag tänker fortafarnde jätte mycket på hur min kropp ser ut. Det finns en del att göra sej av med, men det lyckas jag inte med om jag slutar äta, utan det måste göras på ett annat sätt!

Jag uppmanar alla äta regelbundet, det mår alla mycket bättre av! Underviktig eller överviktig, likaså den som är normalviktig, du kommer att få mycket mer energi och även sova bättre.


Sen finns det självklart en masa andra anledningar till varför man inte ska slarva med maten!

Kommentarer
Postat av: -

Jag tkr helt ärligt att du inte ska gnälla på att du har blivit nedtryck så mkt i bloggen med tanke på att du själv har tryckt ned så otroligt mkt folk genom åren.. tänk efter själv det är inte så jävla kul.

2010-05-28 @ 17:12:22
Postat av: maria

Men vad barnsligt att inte ens våga skriva namn när du kommenterar, det är ju lätt vara kaxig när man sitten skyddad bakom en dator... Om du inte har något bra att skriva så kan du väll hålla käften, det här är inget ställe där man ska vara elak!jag vet att emelie har en helt underbar personlighet och faller den inte dig i smaken så är det ditt problem, men fortfarande så måste jag faktiskt säga att det är dåligt att skriva sånt till en människa som redan mår dåligt. sluta sparka på sen som redan ligger!

2010-05-28 @ 20:47:04
Postat av: -

undra vem det är som ska sluta sparaka på ngn som redan ligger ner.. Sprida falska rykten och om igen.. det är iaf vad Emelie har gjort om mig under högstadie tiden.

2010-05-29 @ 16:46:30
Postat av: maria

Vi går inte i högstadiet längre... det var ju 5 år sedan hon gick ut, man föändras mycket på fem år.

2010-05-31 @ 10:01:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0